Objavljeno: 18.02.2015

Kako bez treme na ispit


Svi smo upoznati sa tremom i znamo šta sve ona nosi sa sobom. Tremu, najčešće, dobijemo pred neki važan događaj, intervju ili u ovom slučaju ispit.
exams1

Trema izaziva strah, koji je praćen crvenilom, prekomernim znojenjem, uznemirenošću, povećanim lupanjem srca i zamuckivanjem, a ovo sve nas može odati ili navesti druge da pomisle kako mi planiramo nešto nedozvoljeno. Sve ovo kulminira lošim rezultatima na ispitu, iako smo, pre toga, naučili sve.

  • Glavni uzročnici treme

Postoji mnogo uzročnika treme, kada bi smo pisali o svima, lista ne bi imala kraj. Iz ove velike grupe izdvaja se nekoliko zaista jakih uzročnika. Prvi među njima je nesigurnost, koja se pojavi ukoliko nismo odradili pripreme za ispit.

Takođe, još jedan jak uzročnik je i strah. Strah od profesora i njegovog autoriteta, strah da ne izneverimo roditelje, kao i strah da ne ostvarimo sopstvene ciljeve.

  • Kako savladati tremu?

Studenti pokušavaju na razne načine da prevaziđu tremu. Koriste svakojake metode i pomagala, u nekim slučajevima tablete za smirenje ili alkohol im se čine kao ispravna opcija, iako to nisu. Dok na ispit idete obučeni u “srećnu” majicu ili sa olovokom koja Vas služi još od prvog ispita, možete obratiti pažnju i na sledeće:

Priprema – svakako najvažnije. Dobro naučeno gradivo za ispit je odličan recept za izbegavanje treme, a samim tim uspeh Vam je zagarantovan.
Vežba – ukoliko ste od onih kojima je usmeno izlaganje problem, probajte da vežbanjem pred prijateljima ili članovima porodice prebrodite to, tako što ćete im usmeno izložiti prethodno naučeno.
Opuštanje – još jedan odličan način da se prebrodi trema. Radite ono što Vam pomaže da se najlakše opustite, sllušajte muziku, idite u štenju sa prijateljima, izvedite ljubimca u šetnju ili pogledajte neki dobar film.
San – dobar san je veoma važan faktor savladavanja treme, jer ukoliko nenaspavani odete na ispit može se desiti da Vam oslabi koncentracija ili da se unervozite i automatski imate slabiji rezultat na ispitu.
Ishrana – ovde je situacija slična kao i kod dobrog sna. Pre ispita probajte da nešto prezalogajite, jer će Vam na ispitu onda biti lakše.
Odeća – obucite ono u čemu se osećate prjiatno i naravno šta je u skladu sa spoljašnjom temperaturom i vremenom.
Dolazak na vreme – preporučljivo je da na ispit dođete malo ranije. Ukoliko idete automobilom, krenite ranije kako bi ste izbegli eventualne gužve u saobraćaju, a isto tako ako idete autobusom krenite jednim ranije, za svaki slučaj.
Disanje – pravilno disanje nam pomaže da se opustimo i da koncentrisani izađemo na ispit.
Pozitivne misli - mislite pozitivno i razmišljajte pozitivno, jer samo tako možete da uspešno položite ispite.
Stručna pomoć – ukoliko Vam ništa od prethodno navedenog ne pomaže, ne ustručavajte se da potražite stručnu pomoć psihologa, to nije ništa strašno i svakako se može ispraviti.

Izvor Edukacija


arhiva novosti